Saturday, 8 August 2015

10 Fakta di Sebalik Kemunculan Pulau Reunion Dimana Lokasi MH370 Ditemui

syafi khizar | 00:13 | 6Comments |
Bismillah...

Assalamualaikum...

Check it out ! 



MESTI TAHU!!!
1. Pulau ini pertama kali telah ditemui oleh Portugis pada abad ke 16. Pulau yang pada ketika itu tiada berpenghuni ini dibiarkan begitu saja oleh Portugis kerana mereka meneruskan pelayaran ke Asia Tenggara.

Pada tahun 1643, Peranchis mengambil alih pulau ini dan mengishtiharkannya sebagai pulau jajahan mereka. Wakil Perancis dan koloni mereka seterusnya mendiami pulau ini selama 20 tahun. Sehingga kini pulau ini masih di bawah jajahan Perancis.

2. Nama asal bagi Pulau Reunion adalah Bourbon Island. Pulau yang terletak di Lautan Hindi ini kemudiannya ditukar nama kepada Pulau Reunion oleh Perancis pada tahun 1793.

3. Bahasa asal yang digunakan oleh rakyat yang mendiami pulau ini agak unik kerana ia adalah campuran 3 bahasa –  Bahasa Perancis, Malagasi (bahasa dari Madagascar) dan Bahasa Gujerat (dari India). Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana pedagang dari Madagascar dan India kerap berkunjung ke sini.
Namun begitu Bahasa Perancis merupakan bahasa rasmi di pulau ini.

4. Hasil bumi utama yang menjadi bahan eksport dari Pulau Reunion adalah Gula. Hasil bumi lain adalah beras dan tebu.

5. Bagi pekerja pejabat di Pulau Reunion, waktu rehat mereka adalah 2 jam setiap hari bermula dari jam 12 tengahari hingga 2 petang. Wah, ini memang menarik!

6. Lokasi Pulau Reunion berhampiran dengan garisan Khatulistiwa menjadikan iklim di pulau ini tidak banyak berbeza dengan Malaysia. Justeru pulau ini menjadi tumpuan pelancong dari Eropah untuk bercuti sambil berjemur di pantai.

7. Oleh kerana pulau ini masih di bawah pemerintahan Perancis, mata wang rasmi di Pulau Reunion adalah Euro dan menjadi mata wang rasmi untuk kegunaan transaksi harian di pulau ini. Meskipun begitu, mata wang US Dollar juga diterima di beberapa hotel dan restoran ‘high class‘ di pulau ini.
8. Pulau ini juga memiliki gunung berapi masih aktif yang diberi nama Piton de la Fournaise. Merupakan antara gunung berapi paling aktif di dunia, Piton de la Fournaise direkodkan telah meletus sebanyak 150 kali sejak abad ke 17.

Letusan terkini dari gunung berapi ini adalah pada tahun 2007 dan telah menghasilkan pemandangan menarik dari jauh.

Sewaktu tiba di sini, para pelawat perlu mendaki anak tangga yang membawa mereka jauh ke atas. Di sepanjang laluan beberapa kawah (craters) akan ditemui sebelum melalui jalan yang membawa ke bahagian yang lebih tinggi.
9. Salah satu tarikan utama di Pulau Reunion adalah bassin des Aigrettes.

Merupakan kolam air semula jadi dengan air terjun mengalir dari atas terus ke dalam kolam, ia bakal menawarkan pengalaman berbeza untuk mereka yang berkunjung ke sini.
10. Bentuk muka bumi dan alam semula jadi di pulau ini tak kalah dari segi keunikan dan keindahannya.

Jika anda meminati hiking, di sini anda berpeluang untuk menikmati pemandangan indah air terjun yang turun dari celah bukit ke jurang, melihat canyon yang dalam, gunung berapi aktif serta berjalan di lereng bukit menuju ke lokasi menarik antaranya Le Maido, atau sekadar memandu di jalan raya yang di bina atas air di sekeliling pulau ini.

Jadi kini anda sudah tahu, Pulau Reunion bukanlah sebuah pulau yang sepi tetapi sebaliknya kaya dengan alam semula jadi dan nilai sejarah. Bagi mereka yang sukakan alam semulajadi, Pulau Reunion sewajarnya menjadi satu lagi destinasi dalam ‘bucketlist’ anda. - TheVocket

Sumber : Informasi Panas

Yaya nak ajak kawan-2 mendaftar sebagai Agent Affliate Simple Hijab . Untuk mendaftar , klik SINI .

6 comments:

  1. wahhhh.. cantik la pulau ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan . Cantik kan . Rasa macam nak pergi je

      Delete
  2. Replies
    1. yups . kena ada cerita gempak-2 , baru boleh femes . Eh .

      Delete
  3. Wah menarik Pulau ni rupanya. Very nice view..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la , tak pernah tahu pun pulau ni cantikss

      Delete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥